- одна з форм підвищення кваліфікації молодих учителів-спеціалістів, які
мають педагогічний стаж роботи до 3-х
років.
Школа покликана формувати майстерність, творчу індивідуальність молодих педагогів. Школу молодого вчителя (ШМВ) створюють
на базі навчального закладу, де
працює досвідчений учитель-фахівець, який має досвід наставницької роботи. Керівник школи складає навчальний план і програму занять, розраховану на 3 — 5 років. До занять
у школі молодого вчителя з періодичністю раз на місяць залучають постійних слухачів, як правило, учителів
одного фаху .
Завданнями школи молодого вчителя є надання необхідної допомоги молодим спеціалістам в оволодінні
методикою викладання свого предмета, розвиток
умінь
використовувати у роботі досягнення сучасної психолого-педагогічної науки.
використовувати у роботі досягнення сучасної психолого-педагогічної науки.
Робота школи молодого вчителя спрямована на допомогу молодому
педагогові в підвищенні професійної майстерності. Робота планується окремо для кожної категорії слухачів.
Мета школи першого року:
·
допомога
вчителю у розв'язанні конкретних проблем щодо методики викладання,
·
ознайомлення
його із сучасними методиками й технологіями навчання, передовим педагогічним
досвідом учителів району, особливостями
роботи зі шкільною документацією,
·
адаптаційна
допомога,
·
індивідуально-психологічний
супровід і підбадьорення молодої людини на початку її професійної діяльності,
·
розвиток умінь і
навичок учителя планувати уроки, оптимально обирати прийоми та методи роботи з
учнями.
Заняття
проводяться у формі лекцій, консультацій методиста, презентацій досвіду
вчителів-майстрів, практикумів, ділових ігор, оглядів методичної літератури.
Мета школи другого-третього років:
·
допомога вчителеві
у професійному становленні, виробленні власного стилю роботи, розвитку фахового
потенціалу, оскільки формування основних професійних якостей, які визначають
ступінь майстерності педагога, відбувається протягом перших 2—3 років
педагогічної діяльності,
·
розвиток лідерських
здібностей,
·
виховання в молодих
спеціалістів почуття відповідальності за обраний шлях.
На заняттях детально розглядаються інноваційні підходи до
організації навчально-виховного процесу, способи використання нових
педагогічних технологій.
Напрями роботи школи молодого вчителя:
·
здійснення заходів
із поглиблення педагогічних знань щодо методології навчання, вивчення
директивних матеріалів, документів Міністерства освіти і науки України;
·
поглиблення
науково-теоретичної підготовки з предмета та методики його викладання,
поповнення знань із суміжних предметів;
·
науково-методична
робота з вивчення узагальненого передового педагогічного досвіду та визначення
шляхів його творчого використання;
·
здійснення
заходів щодо підвищення освітнього, науково-методичного та культурного рівнів
молодого вчителя;
·
організація
проведення семінарів, оглядів, конкурсів тощо.
Основні форми навчально-методичної роботи в школі
молодого вчителя :
·
індивідуальні
консультації;
·
практичні
заняття, на яких здійснюється моделювання та обговорення
запропонованих моделей уроків, виготовлення зразків дидактичних матеріалів;
·
семінари-практикуми;
·
взаємовідвідування
уроків.
Методичне керівництво школою молодого вчителя здійснюється
методичними радами районних методичних кабінетів або шкіл.
Методичний супровід Школи молодого вчителя.
Однією з нестандартних форм методичної роботи є дослідження у фокус-групах –
найоптимальніша форма організації роботи з молодими спеціалістами, адже до
роботи в групах, окрім малодосвідчених, включаються педагоги з досвідом роботи,
колеги з МО. Фокусні групи – це невеликі групи людей
(7-8 осіб), яких збирає методист для дискусії з чітко окресленої проблеми.
Мета роботи у фокусній групі може
бути контрольно-діагностичною,
гносеологічною, корекційною чи контрольно-прогностичною.
Позитивні
наслідки діяльності фокус-груп:
·
миттєва інформація;
·
економія часу
(група працює 30-40 хвилин);
·
можливість
відвертої розмови;
·
акумуляція ідей
(банк ідей);
·
можливість бачити
реакцію на нове;
·
інформація для
прогнозування;
·
заохочення
учасників до активної самореалізації;
·
формування в
учасників уміння окреслювати проблеми, керувати дискусією;
·
обмін свіжими
ідеями;
·
навчання у форматі
«рівний – рівному».
Комплектування
групи.
Склад групи
обирається залежно від мети дослідження:
Склад групи
|
Мета дослідження
|
Члени одного МО
|
Контрольно-діагностична: з’ясувати проблеми, актуальні для певної
частини колективу з метою ефективнішого планування роботи.
|
Учителі, які викладають в одному
учнівському колективі
|
Корекційна:
активізувати взаємовідвідування уроків,
налагодити глибокі міжпредметні зв’язки в плануванні, забезпечити їх
реалізацію в навчальному процесі.
|
Молоді спеціалісти та малодосвідчені вчителі
|
Контрольно-діагностична: з’ясувати, якої методичної допомоги з яких
питань потребує саме цей педагогічний колектив.
|
Учителі, досвід яких вивчається
|
Контрольно-прогностична: дослідити недоліки в роботі
методкабінету, виявити потенційних керівників фокусних груп і нові теми для
дослідження.
|
План роботи Школи
молодого вчителя
№ з/п
|
Засідання 1 ( серпень )
|
Відповідальний
|
1.
|
Проведення співбесіди з молодими учителями, складання соціального
паспорта
|
ЗД НВР
|
2.
|
Створення груп «наставник – молодий учитель»
|
ЗД НВР
|
3.
|
Ознайомлення з інструктивними матеріалами, пояснювальними записками,
огляд методичних статей із питань педагогічної майстерності
|
ЗД НВР
Наставники
|
4.
|
Знайомство з колегами , індивідуальним місцем роботи, режимом роботи
навчального закладу
|
Наставники
|
5.
|
Поради психолога молодому або малодосвідченому вчителю
|
Психолог
|
6.
|
Вибір методичної проблеми
|
Керівники МО
Наставники
|
7.
|
Практична робота: проведення тренінгових вправ на
тему «Що перетворює людей на команду».
Мета тренінгів: обґрунтувати важливість лідерських
рис учителів, уміння конструктивно спілкуватися для створення єдиної команди.
|
Наставники
Психолог
|
№ з/п
|
Засідання 2 ( вересень )
|
Відповідальний
|
1.
|
Затвердження плану роботи ШМВ
|
ЗД НВР
|
2.
|
Анкетування молодих учителів з метою визначення труднощів, проблем в
організації роботи вчителя школи
|
Наставники
|
3.
|
Вимоги до ведення шкільної документації (журнали, тематичні плани).
Складання календарних і поурочних планів.
|
ЗД НВР
Наставники
|
4.
|
Інструктаж молодих учителів «Планування, вивчення навчального матеріалу.
Особливості викладання предметів. Виконання навчальних планів та програм».
|
Наставники
|
5.
|
Практична робота: «Зразки документації учителя», «Ведення класного журналу. Облік
оцінювання учнів».
|
ЗД НВР
Керівники МО
Наставники
|
Д\З
|
Відвідати уроки
учителів-наставників. Результати відвідування відповідно оформити.
|
Учасники школи
|
№ з/п
|
Засідання 3 ( жовтень )
|
Відповідальний
|
1.
|
Підготовка учителя та учнів до уроку. Система вимог до сучасного уроку.
Опрацювання типів та структури уроків.
|
Керівники МО
Наставники
|
2.
|
Ознайомлення з методикою перевірки й оцінювання знань, умінь і навичок
учнів на прикладі роботи інших учителів та адміністрації, аналітична робота з
дидактичними матеріалами «Сучасний урок – який він?».
|
Наставники
|
3.
|
Ознайомлення з методикою самоаналізу уроку.
|
ЗД НВР
Наставники
|
4.
|
Теоретична робота над методичною проблемою (самоосвіта ).
|
Керівники МО
Наставники
|
5.
|
Обговорення уроків, відвіданих у вчителів наставників.
|
Наставники
|
6.
|
Практична робота: ділова гра «Моделювання структури уроку
відповідно до обраного типу».
|
Керівники МО
Наставники
|
Д\З
|
Змоделювати урок
певного типу (за вибором ) і захистити його.
|
Молоді вчителі
|
№ з/п
|
Засідання 4 ( листопад )
|
Відповідальний
|
1.
|
Аналіз роботи молодого спеціаліста зі шкільною документацією (перевірка
зошитів, заповнення класних журналів, записи в щоденниках).
|
ЗД НВР
Наставники
|
2.
|
Інноваційні методи та прийоми навчання.
|
ЗД НВР
Наставники
|
3.
|
Взаємовідвідування уроків в рамках МО. Відкриті уроки.
|
ЗД НВР
Керівники МО
Наставники
|
4.
|
Засідання клубу творчої педагогіки «Проектуємо успішний урок».
|
Учасники ШМВ
|
5.
|
Організація індивідуальної роботи з обдарованими учнями: складання
графіка індивідуальних консультацій у канікулярний період, ознайомлення з
методикою підготовки учнів до предметних олімпіад (практично, разом з
наставником ).
|
Наставники
|
6.
|
Практична робота: семінар – тренінг «Інноваційні технології,
методи навчання».
|
Учасники ШМВ
|
Д\З
|
Змоделювати урок із
застосуванням інноваційних методів і прийомів роботи та захистити його.
|
Молоді вчителі
|
№ з/п
|
Засідання 5 ( грудень)
|
Відповідальний
|
1.
|
Круглий стіл на тему:
«Організація самостійної роботи»:
а) самоосвіта вчителя;
б) самостійна робота, її
зміст і суть;
в) місце та ефективність
використання самостійної роботи учнів і домашніх завдань під час вивчення
навчального предмета;
г) організація контролю
учнівських знань під час виконання ними самостійної роботи; д) інноваційні форми і методи
самостійної роботи учнів.
|
Керівник фокус-групи
Наставники
|
2.
|
Ознайомлення з картотекою ППД школи. Поради вчителям щодо створення
картотеки відповідно до обраної методичної проблеми, над якою працює молодий
педагог.
|
ЗД НВР
|
3.
|
Інструктаж з організації та здійснення тематичного й семестрового
оцінювання.
|
ЗД НВР
Наставники
|
4.
|
Практична робота:
1) види і форми організації самостійної
роботи на різних етапах уроку; 2)
тестування як форма контролю та самостійної роботи учнів.
|
Учасники ШМВ
|
Д\З
|
Оформити зразки
методичних розробок для організації самостійної роботи учнів.
|
Молоді вчителі
|
№ з/п
|
Засідання 6 ( лютий )
|
Відповідальний
|
1.
|
Переваги і проблеми застосування диференційованого та індивідуального
підходу до навчання.
|
Наставники
|
2.
|
Консультпункт «Психолог –
молодому вчителеві: «Запобігання конфліктам в учнівському колективі»:
·
тренінги;
·
аналіз педагогічних ситуацій.
|
Психолог
|
3.
|
Обговорення уроків, відвіданих у вчителів наставників.
|
Учасники ШМВ
|
4.
|
Практична робота: рольова гра «Мистецтво ораторства».
|
Психолог
|
Д\З
|
Написання рефератів
з теми «Етика та психологія педагогічного спілкування».
|
Молоді вчителі
|
№ з/п
|
Засідання 7 ( березень )
|
Відповідальний
|
1.
|
Етика і психологія педагогічного спілкування (захист рефератів ).
|
Психолог Наставники
|
2.
|
Підготовка до обміну досвідом «Мої перші педагогічні знахідки».
|
Молоді вчителі
|
3.
|
Інтелектуальна гра «Видатні
педагоги».
|
Наставники
|
Д\З
|
Підготуватися до
творчого портрета «Мої перші педагогічні знахідки».
|
Учасники ШМВ
|
№ з/п
|
Засідання 8 ( квітень )
|
Відповідальний
|
1.
|
Творчий портрет молодого вчителя «Мої перші педагогічні знахідки» (обмін досвідом ): 1. Презентація вчителя адміністрацією
школи або наставником.
2. Експрес - інтерв’ю з учнями та колегами молодого вчителя.
3. Презентація
учительського портфоліо.
4. Педагогічна вітальня.
|
Учасники ШМВ
|
№ з/п
|
Засідання 9 ( травень )
|
Відповідальний
|
1.
|
Результативність пари «наставник – молодий учитель».
|
ЗД НВР
Керівники МО
Наставники
|
2.
|
Підсумки роботи за рік. Визначення проблем та постановка завдань на
наступний навчальний рік.
|
ЗД НВР
|
Склад Школи молодого вчителя
Керівник ШМВ – Пахолко Л. А., ЗДНВР
Немає коментарів:
Дописати коментар